Заявила перший заступник голови Вінницької облдержадміністрації Наталя Заболотна.

На Вінниччині, як і по всій Україні, завершується реформа децентралізації.  Ще влітку остаточно вирішено, що на території Вінницької області діятиме 63 спроможних об’єднаних територіальних громад (ОТГ) та шість районів. Також з січня 2020 року набув чинності Закон України “Про соціальні послуги”. Ці два процеси викликають чимало запитань у мешканців області, щодо збереження сфери соціального захисту в громадах. Відповідає на ці запитання  мешканців Вінницької області у видані “СоцІнфо”  перший заступник  голови Вінницької ОДА Наталя Заболотна, яка серед іншого опікується і питаннями соціального захисту населення та надання соціальних послуг.

- Наталіє Михайлівно, незабаром ми усі, мешканці Вінницької області, житимемо не у містах обласного значення, селах і селищах, районах області, а у міських чи сільських об’єднаних територіальних громадах, як їх скорочено називають — ОТГ. Реформа децентралізації — на фінальному етапі. У зв’язку з цим у наших земляків, особливо у тих, хто потребує соціального захисту та соціальних послуг, виникають запитання щодо надання цих послуг в громадах та побоювання щодо їхньої якості і вчасності. Тому й виникає перше запитання: як будуть соціально захищені члени ОТГ?

- Дійсно, реформа децентралізації та реформа територіального і адміністративного устрою на завершальній стадії. На Вінниччині буде 63 функціонально спроможні, достатньо фінансово забезпечених ОТГ, в яких мешкатимуть усі наш земляки, тому питання соціального захисту населення, надання якісних і достатніх послуг в повному обсязі достатньо прописано у чинному законодавстві, перш за все у Законі України “Про соціальні послуги”, роз'яснене у багатьох урядових постановах, розпорядженнях Міністерства соціальної політики та місцевої влади. Сутність всіх цих документі в можна сформулювати так: особи та члени сімей, що потребують соціального захисту їх отримуватимуть безпосередньо на території ОТГ. Держава виступає гарантом соціального захисту членів громад, надання їм базових послуг та екстреної допомоги. Більше того, об’єднані територіальні громади можуть за власної ініціативи, у разі нагальної потреби і за наявності коштів на це, запроваджувати додаткові послуги, щоб найбільш повно задовольнити потреби мешканців. Тому, хочу заспокоїти наших земляків — ніхто з них не залишиться без субсидій, допомог, соціальних виплат, на які вони мають законне право. Частину з них, більшу частину, фінансуватиме держава безпосередньо і адресно мешканцям чи домогосподавствам, як з виплатою субсидій і пільг чи багатьох допомог різним категоріям громадян. Частину ж фінансуватимуть ОТГ за рахунок субвенцій, спеціальних програм, чи за власний кошт.

- Є така думка, що соціальних послуг потребують лише сім’ї з низьким соціальним статусом...

- Насправді, кожна сім’я може потребувати соціальних послуг. Так само, як кожна сім’я може опинитися у складних життєвих обставинах. Ніхто з нас не застрахований від раптових змін, які не завжди є позитивними. Наприклад, багато людей, які вимушено стали внутрішньо переміщеними особами в результаті конфлікту на Сході України. Іншим прикладом може служити динаміка виявлення спектру захворювань різних типів у дітей та дорослих за останні декілька років. Ось зовсім наочний приклад — ситуація із пандемією коронавірусу. Багато людей чи сімей стикнулися з труднощами соціального характеру, хтось втратив роботу і джерела існування, хтось вимушений був закрити власну справу. І люди, які ще кілька місяців тому й не думали, що потребуватимуть соціального захисту, стали клієнтами тих чи інших соціальних установ.  Тобто кожна сім’я може зустрітись із ситуацією, коли вона потребуватиме додаткової фінансової, інформаційної та організаційної підтримки від місцевої та державної влади, а також мешканців навколо. Усвідомлюючи це, важливо проявляти солідарність, розуміння та підтримку до людей, які опинились у складній ситуації.

Отже, соціальні послуги це - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. І у цьому визначенні сконцентровано весь сенс соціальної роботи.

-  Також існує упередження, що маленька громада не може надавати якісні соціальні послуги. Їх можна отримати тільки у великих містах... Так це чи ні?

- Насправді в багатьох громадах різних розмірів вже існують або впроваджуються соціальні послуги, і ця практика все більш поширюється. Адже соціальні послуги повинні бути максимально наближеними до отримувача, що визначено і у Законодавстві України. Соціальний захист населення – це суспільне завдання, що розподіляється між органами виконавчої влади та місцевим самоврядуванням, а потім між різними рівнями територіального управління з урахуванням особливої ролі найменшої адміністративно-територіальної одиниці (ОТГ). Зокрема, до повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня належить забезпечення надання соціальної допомоги через територіальні центри. Також на базовому рівні повинні надаватися інші послуги соціального захисту населення (виплата пенсій, субсидій, компенсації, забезпечення надання пільг).

- З огляду на те, що ви щойно сказали, ці максимально наближені послуги надаватимуть нові інституції та соціальні установи? Які вони?

- Хочу наголосити, клієнти соціальних установ, отримувачі тих чи інших пільг, субсидій, різного роду соціальних допомог, які передбачені чинним законодавством України, отримуватимуть їх у тому обсязі, в якому це передбачає закон. Система переходу надання соціальних послуг на рівень ОТГ — ця проблема мало торкнеться клієнтів. Це скоріше управлінська проблема. А от, наприклад, людина, що обслуговувалася у районному Територіальному центрі, там і обслуговуватиметься, але тепер ці Терцентри належатимуть ОТГ. Це ж стосується усього ланцюжка соціальних установ районного рівня.

Проте, з’являться і ексклюзивні установи, яких ще не було досі. Це — фронт-офіси соціальних послуг. Вони вже створюються у ОТГ Вінниччини. Також запрацюють і бек-офіси.

- Розкажіть про це детальніше...

- Їх специфіку видно вже із назв. Фронт-офіс - це структурний підрозділ ОТГ, в якому спеціалісти зайняті роботою з клієнтами, здійснюють прийом документів, консультування та інформування, а також видачу результату управлінського рішення, прийнятого бек-офісом. Це, як правило ЦНАП.

Бек-офіс – це орган соціального захисту населення, який забезпечує роботу з опрацювання документів клієнтів, прийняття управлінського рішення щодо призначення та виплати соціальної підтримки (житлові субсидії, адресні допомоги, пільги тощо). Тут спеціалісти не мають прямого контакту з клієнтами.

Тобто, у фронт-офісах працівники прийматимуть клієнтів, спілкуватимуться з ними на етапі подання заяви. І після — повідомлять клієнтові про прийняте рішення, наприклад, призначати йому допомогу чи, ні.  А от працівники бек-офісу опрацьовуватимуть всю документацію, яка надходить від клієнтів, і встановлюватимуть, чи є підстави виконати заяву, чи їх немає. Тобто, таким чином, ні сам клієнт, ні соціальні працівники не впливатимуть на остаточне рішення.

- Наталіє Михайлівно, а от таке запитання: чи сприятиме держава переходу надання соціальних послуг на рівень об’єднаних територіальних громад?

- Це вже робиться. В державі діє спеціальна програма “Соціальна громада”. Або повна назва - програмний комплекс «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». Це клієнт-серверний WEB-додаток, який розроблено з метою наближення адміністративних послуг соціального характеру до мешканців об’єднаних територіальних громад. Програма передбачає встановлення персональних комп’ютерів/сканерів на робочому місці в ОТГ (фронт-офіс), на віддаленому робочому місці в старостинському окрузі (фронт-офіс) та в органі соціального захисту населення (бек-офіс). Для клієнтів тут перевага така - можливість оформити та отримати адміністративну послугу соціального характеру ближче до місця проживання, а не їхати за нею у районний центр. Для впровадження цієї програми Мінсоцполітики надає всю техніку: комп’ютери, принтери, сканери тощо. Визначено 40 ОТГ Вінницької області, які відібрані та яким надано/буде надано технічну підтримку для виконання функцій у сфері соціального захисту населення громадян, в першу чергу – для організації роботи фронт-офісів соціального захисту населення з надання адміністративних послуг соціального характеру, в тому числі, з використанням програмного комплексу «Соціальна громада» та передачі документів до бек-офісу для прийняття відповідних рішень.

Мінсоцполітики надано технічну підтримку 6 ОТГ Вінницької області для підключення 24 робочих місць посадових осіб для організації роботи фронт-офісів, в тому числі працівників органів соціального захисту населення (бек-офісів) . А ще 20 ОТГ – отримають технічну підтримку протягом липня-серпня 2020 року. Також при створенні фронт-офісу і підключення “Соціальної громади”, ОТГ отримує компенсацію з держбюджету. Про це знають у ОТГ. І як результат, маємо станом на початок липня в області організовано роботу 35 фронт-офісів в ОТГ, як здійснюють прийом документів мешканців громад на місцях, в тому числі з використанням «Соціальної громади». Грошову компенсацію отримують 23 ОТГ, які здійснюють прийом документів громадян через «Соціальну громаду». За один повний пакет документів держава відшкодовує 15 гривень.

І це тільки один приклад щодо допомоги ОТГ. Є й інші. Наприклад, підтримка неурядовими організаціями. Ось свіжий приклад. З червня оголошено проект для кількох областей, в тому числі і Вінницької від Представництва Фонду міжнародної солідарності «Підтримка процесу децентралізації: розвиток компетенцій об’єднаних територіальних громад у сфері надання соціальних послуг». Він фінансується програмою польського співробітництва задля розвитку Міністерства закордонних справ Польщі та Державним департаментом США. Його мета – розвиток компетенцій об’єднаних територіальних громад у сфері соціальної допомоги та підвищення кваліфікації фахівців соціальної сфери, що, у свою чергу, має допомогти у наданні якісних соціальних послуг жителям громад. Взагалі, проектів для ОТГ у цій царині є багато, і активні громади Вінниччини беруть в них участь.

- Тобто, підсумовуючи розмову, можна сказати, що якість надання послуг в тільки поліпшиться?

-  На це й націлена ця реформа. Повноваження у сфері соціальних послуг передають громадам - максимально близько до отримувачів цих послуг. Такі повноваження визначаються новою редакцією Закону як власні повноваження громад. Щоб реалізувати їх, в громаді мають створити відповідний структурний підрозділ. Кожна ОТГ буде зобов’язана надавати базові соціальні послуги. Водночас, кожна соціальна послуга надаватиметься за відповідним соціальним стандартом, який затверджує Міністерство соціальної політики. Тож, ніхто з клієнтів не залишиться поза увагою у соціальному плані. Якщо ж десь і будуть поодинокі факти, то існує система контролю за діями місцевої влади та система верефікації, тобто перевірки клієнтів на право отримання тієї чи іншої послуги.

Процес передачі повноважень з надання соціальних послуг на місця не є простим і швидким, але він є логічним, таким що відповідає вимогам сьогодення і перспективам соціального захисту громадян.