У Тиврові відбувся семінар з питань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади після місцевих виборів – 2020. Мета зібрання - налагодження ефективної взаємодії між ОДА та територіальними громадами в межах нових районів.
В семінар-нараді взяли участь голови РДА та перший заступник голови, керівники територіальних громад, представники новоутвореної районної ради Вінницького району, представники фінансових управлінь та відділів, органів соціального захисту населення, районних відділів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та відділів земельних ресурсів місцевих рад. До роботи засідання долучилась народний депутат України Ірина Борзова.
Ключові аспекти організації та механізми забезпечення надання соціальних послуг населенню в громадах розкрила перший заступник голови Вінницької обласної державної адміністрації Наталя Заболотна. За її словами, всі ті послуги, які отримували мешканці області до впровадження нового адмінтерустрою, мають бути повною мірою збережені.
«Адміністративні послуги соціального характеру та соціальні послуги – це дві важливих складових соціального захисту на рівні територіальних громад. Жодних збоїв в наданні цих послуг не має бути», – наголосила Наталя Заболотна.
Наталя Заболотна також зазначила, що серед усіх адміністративних послуг, яких налічується 136, адміністративні послуги соціального характеру складають майже 40%.
«Прийом документів від громадян з 1 січня 2021 року здійснюється виключно фронт-офісами територіальних громад. Це працює так: фронт-офіс приймає документи, оцифровує їх та передає через програмний комплекс «Соціальна громада» на бек-офіси. В укрупнених районах це будуть юридичні особи - управління соціального захисту населення, які прийматимуть відповідні рішення. Фронт-офіс може працювати в ЦНАПі або ж як окремий структурний підрозділ чи уповноважена особа. Якщо територіальна громада має розгалужену мережу, то зазвичай створюється структурний підрозділ і віддалені робочі місця цього структурного підрозділу в старостатах», - зазначила Наталя Заболотна.
Наталя Заболотна також наголосила на необхідності тісної співпраці всіх причетних до переформатування надання соціальних послуг структур: «Соціальна сфера - це не сфера витрат, а сфера піклування про мешканців громад. Зважаючи на те, що всі громади вже у процесі прийняття майна, установ та налагодження ефективної системи надання послуг, розмова місцями була "гаряча".
Не все просто! Але потрібно знаходити компроміси, дотримуватись законодавства і пам'ятати про мешканців громад. Важливо, базові соціальні послуги – обов'язкові послуги в громаді!»
Варто пам’ятати , у базові соціальні послуги включено саме такі послуги:
ДОГЛЯД ВДОМА – спеціалісти допомагають особі/ дитині вдома в самообслуговуванні та веденні домашнього господарства
ДЕННИЙ ДОГЛЯД – у центрі або відділенні спеціалісти допомагають особі/ дитині, яка не може себе обслуговувати.
ПІДТРИМАНЕ ПРОЖИВАННЯ – особі з інвалідністю або похилого віку або бездомній особі організовують проживання у спеціальному будинку/квартирі, де максимально створені домашні умови. Їй допомагають розвинути або підтримувати навички самостійного проживання.
СОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ – фахівці допомагають особі/дитині стати активним учасником соціуму.
НАДАННЯ ПРИТУЛКУ – надання особі/ сім’ї ліжко-місця/ць , забезпечення одягом, взуттям, харчуванням та допомога в організації взаємодії з іншими фахівцями, службами
СОЦІАЛЬНА ІНТЕГРАЦІЯ ТА РЕІНТЕГРАЦІЯ – фахівці допомагають у зміцненні/відновленні родинних та суспільно корисних зв'язків (оформлення документів; отримання реєстрації місця проживання/перебування, житла; сприяння працевлаштуванню)
ЕКСТРЕНЕ (КРИЗОВЕ) ВТРУЧАННЯ – фахівці організовують та сприяють наданню першої психологічної допомоги, невідкладної медичної допомоги, притулку, безоплатної правової допомоги
КОНСУЛЬТУВАННЯ – фахівці допомагають в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення, складання плану виходу зі складної життєвої ситуації
СОЦІАЛЬНИЙ СУПРОВІД – фахівці здійснюють консультування, регулярні зустрічі чи відвідування отримувача СП з метою моніторингу виконання завдань, спрямованих на розв'язання складної життєвої ситуації
ПРЕДСТАВНИЦТВО ІНТЕРЕСІВ – фахівці ведуть переговори за дорученням отримувача СП; допомагають в оформленні або відновленні документів; сприяють у забезпеченні доступу до ресурсів і послуг, встановленні зв'язків з іншими фахівцями, службами
ПОСЕРЕДНИЦТВО (МЕДІАЦІЯ) – фахівці допомагають у врегулюванні конфліктів; веденні переговорів; опрацюванні шляхів та умов розв'язання конфлікту
СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА – фахівцями/ закладом організовується навчання та просвіта, простір безпеки та розвитку, здійснюється інформування з питань соціальних послуг, стосовно здорового способу життя, профілактики суспільно небезпечних хвороб, протиправної поведінки, інституалізації дітей та дорослих з інвалідністю
НАТУРАЛЬНА ДОПОМОГА – надання продуктів харчування, предметів і засобів особистої гігієни, санітарно-гігієнічних засобів та засобів догляду, одягу, взуття та інших предметів першої необхідності; організація харчування; забезпечення паливом; пошиття одягу, ремонт одягу та/або взуття; перукарські послуги; прання білизни та одягу; ремонтні роботи; обробіток присадибної ділянки; косметичне, вологе, генеральне прибирання тощо
ПЕРЕКЛАД ЖЕСТОВОЮ МОВОЮ – перекладач допомагає особами з порушеннями слуху та мовлення порозумітися з людьми у адміністративних органах, соціальних, медичних, освітніх та інших установах і закладах, при купівлі товарів, робіт і послуг
ІНФОРМУВАННЯ – фахівець надає інформацію з питань соціального захисту населення.
СУПРОВІД ПІД ЧАС ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ – фахівець надає допомогу в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, а також у забезпеченні безпеки дитини з особливими освітніми потребами під час її перебування в закладах дошкільної та загальної середньої освіти та іншого місця в рамках навчально-освітнього процесу
ДОГЛЯД ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В УМОВАХ, НАБЛИЖЕНИХ ДО СІМЕЙНИХ – дитина забезпечується умовами для проживання, наближеними до сімейних (харчуванням, одягом, взуттям, організацією дозвілля тощо), фахівці працюють над формуванням та підтримкою навичок самообслуговування, побутових навичок, необхідних для організації самостійного життя
ФІЗИЧНИЙ СУПРОВІД ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ, ЯКІ МАЮТЬ ПОРУШЕННЯ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ТА ПЕРЕСУВАЮТЬСЯ НА КРІСЛАХ КОЛІСНИХ, ПОРУШЕННЯ ЗОРУ – фахівці забезпечують пересування особи у громадських місцях і транспорті для відвідування органів державної влади та місцевого самоврядування, установ, організацій та закладів освіти, надавачів медичних, соціальних та реабілітаційних послуг тощо, купівлі товарів, робіт і послуг, та інше.